Regensburgi módszertani továbbképzés

(Erasmus + tanári mobilitási program)

Az ERASMUS + program keretében kéthetes tanártovábbképzésen vettem részt 2016. november 21. és december 2. között Regensburgban, Bajorországban.

A továbbképző intézmény neve Horizonte – Institut für Bildung, Sprache und Kultur.

Nagyon kényelmesnek bizonyult, hogy a szállásom és az oktató intézmény ugyanabban az épületben voltak. A foglalkozásokra gyorsan és pontosan érkezhettem.

A szoba felszereltsége (hűtőszekrény, vízforraló, wc-zuhanyozó, cd-rádió, Wi-Fi – hozzáférés) tökéletesen megfelelt a célnak. Lehetőséget nyújtott koncentrált munkára, pihenésre.

Közösségi teret a konyha és az ebédlő, valamint egy kisebb TV-szoba biztosított.

Itt nyílt lehetőségem izraeli, szíriai, brazil, svájci, olasz, amerikai, moldáv, francia, angol, orosz nyelvtanulókkal ismerkedni, beszélgetni, eszmét cserélni. Jó lehetőség ez arra, hogy az ember tágítsa a látókörét, nagyobb rugalmasságot, toleranciát, elfogadást és nyitottságot tanúsítson és gyakoroljon a többiekkel szemben.

Az oktatás színvonala, változatossága, alapossága, az oktatók felkészültsége, igényessége, nem hagyott kívánnivalót maga után.

Az oktatás minden nap pontosan 9-kor kezdődött. A délelőtti másfélórás foglalkozások között 30 perces szünetünk volt. Délelőtti foglalkozásainkat egy állandó oktató vezette.

Főbb témaköreink szókincsfejlesztés, írott és beszélt nyelv, köznyelv, bajor sajtóorgánumok, kortárs német irodalom voltak.

Érintett témák ezen kívül: aktuálpolitikai események, ezek fogadtatása a német ifjúság köreiben, országismereti- és történelmi témák, helyi kulturális lehetőségek, mindennapi élet és élet felfogás a Duna-parti városban.

Az ebédszünet egy órás volt. Délutánonként 14:00 órától 16:30-ig tartottak a kurzusok. Délutánonként más és más előadók foglalkozásain vettünk részt, az érintett témák többek között országismeret, didaktika, játékos nyelvtanítás, nyelvtanítás slágerekkel voltak.

Nyolcan voltunk a „tanár-csoportban”: öt lengyel kolléga, egy kanadai informatikus, egy holland egyetemista, aki félállásban tanított, és jómagam.

A csoporton belül lehetőségünk volt megismerni egymás munkakörülményeit, lehetőségeit, iskolai rendszerét, díjazását, szakmai fejlődési lehetőségeit és kilátásait.

A városlakók nyitottsága, kedvessége, segítőkészsége nagyon jó benyomást keltett bennem.

A városlakók számához mérten rengeteg az itt tanuló egyetemista, nyelvtanuló, külföldi, akik közül sokak nem titkolt célja, hogy éppen Bajorországban találjon munkát és itt alapozza meg a jövőjét.

Ezt a nyitottságot és udvariasságot nem csak Regensburgban vagy az oktató intézményben tapasztaltam, hanem mindenütt, amerre csak jártam.

Szabadidőmben részt vettem a nyelviskola által felkínált programokon, illetve az oktatók által ajánlott kulturális- és társasági eseményeken.

Ilyenek voltak többek között ismerkedési est a Hofbräu-vendéglőben, városvezetés és történelmi séta az egykori római helyőrség területén, egy kirándulás Münchenbe (Neue Pinakothek), Nürnbergbe (Christkindlesmarkt, Albrecht Dürer-Haus), látogatás és sörkóstolás a regensburgi Kneitinger – sörfőzdében, Anna Frank naplója – monoopera az Ifjúsági Színházban, a Domspatzen-kórus fellépése, a Thurn und Taxis-kastély adventi vására, közös filmnézés.

A Regensburgban átéltek, tanultak és tapasztaltak feltöltődést jelentettek, megerősítést, új impulzusokat, amelyeket személyes életemben és szakmai téren is kiválóan tudok kamatoztatni.

Végül itt mondok köszönetet Szabó István igazgató úrnak, és Pintér Anasztázia koordinátornak, akik kezdeményezői és előmozdítói voltak az Erasmus-pályázatnak, és lehetővé tették hét iskolai alkalmazott külföldi tanulmányútját.

Roszel Annamária
Német nyelvtanár

Budapest, 2017. január 10.